4 PUNCA INI MUNGKIN PENYEBAB

4 PUNCA INI MUNGKIN PENYEBAB.

Ada beberapa hal yang boleh menyebabkan radiator kereta mengalami kebocoran iaitu:

1.Umur Radiator
Setiap komponen memiliki jangka hayatnya termasuk radiator. Umumnya ketahanan usia radiator agak lama. Kalau diservis dengan baik boleh digunakan sehingga 10 tahun. Namun, ada juga yang boleh mencecah usia 5 tahun mulai bermasalah. Kalau radiator sudah mengalami retak atau bocor, segeralah menggantinya.

2.Saluran Radiator Tersumbat
Kalau anda menggunakan air biasa dan tidak selalu memeriksa air radiator, lama-kelamaan akan muncul kotoran yang boleh menghalang saliran air radiator. Apabila sudah tersumbat, panas dari enjin tidak dapat disalurkan ke elemen pelepas panas radiator. Sebaiknya lakukan pemeriksaan setiap 30,000 atau 40,000km, supaya radiator tetap dalam keadaan baik dan melakukan kerja secara maksimum.

  1. Terkena Benda Asing

Supaya radiator boleh menangkap udara segar, komponen ini diletakkan di depan enjin dengan lubang atau gril yang terbuka. Perkara ini membuat radiator berisiko terkena batu-batu kecil atau haiwan yang terbang. Apabila radiator terkena benda-benda terbabit, ada risiko dinding radiator rosak dan akhirnya menyebabkan kebocoran.

  1. Komponen Getah & Plastik
    Fungsi radiator adalah menyejukkan enjin. Komponen itu terletak berhampiran enjin yang secara langsung terdedah kepada kepanasan. Ini menyebabkan beberapa komponen sokongan radiator seperti hos getah dan tangki simpanan coolant terdedah kepada kerosakan. Bahan plastik atau getah yang kerap terdedah kepada haba panas boleh menyebabkan ia merekah, pecah dan rapuh hingga akhirnya menyebabkan kebocoran.
    Itulah beberapa penyebab utama radiator menjadi bocor. Semoga maklumat ini bermanfaat.
▶ 𝑻𝒆𝒌𝒂𝒏 𝒍𝒊𝒏𝒌 𝒅𝒊𝒃𝒂𝒘𝒂𝒉 𝒖𝒏𝒕𝒖𝒌 𝒎𝒆𝒏𝒈𝒉𝒖𝒃𝒖𝒏𝒈𝒊 𝒌𝒂𝒎𝒊 𝒕𝒆𝒓𝒖𝒔:▶
📲 http://www.wasap.my/+60134061584

Waze: 🌏📍📍KRS AUTOWORK,
No. B -58 Lorong Padang Lalang 12
Kawasan Perindustrian Padang Lalang,
25050 Kuantan,Pahang

Published by KRSautowork

KRS AUTOWORK Automotive Specialist, We Are providing 1.Vehicle Service & Maintenance 2.Minor & Major Repair 3.Computerised Diagnostic 4.Fuel Injector Cleaning & service 5.Battery Charging, Supply & Replacement 6.Breakdown & Towing 

Popular posts from this blog

EMPAT TANDA-TANDA PALAM PENCUCUH ANDA PERLU DI TUKAR.

10 RIM YANG POPULAR DI KALANGAN BUDAK2 KERETA

EMPAT (4) PUNCA KEROSAKAN KOMPONEN ELEKTRIKAL KENDERAAN